22-01-2020

Man met een drive

In gesprek met Matthieu Dollen
img
Matthieu Dollen is bedrijfsleider bij Sickman Touringcarvervoer. Sickman maakt sinds 2019 deel uit van de TCR Groep. Dollen wil naar eigen zeggen de boer op om de 30 touringcars die het gezamenlijke wagenpark telt vol te krijgen met gasten voor dagtochten, evenementen, schoolreizen en vooral bedrijfsuitjes. Tegelijk is hij verantwoordelijk voor het interne proces in Vroomshoop: bewaking van de planning en het onderhoud van de bussen. Heel af en toe stapt hij zelf nog achter het stuur. Mooi, want daarmee begon het ooit.

Actie in het bedrijfsleven

Nu we onder de TCR Groep vallen, hebben we de ruimte om op te schalen. We behouden onze eigen identiteit en kijken hoe we efficiënter kunnen samenwerken. Werving om onze 10 bussen vol te krijgen was niet nodig. Dat ging redelijk vanzelf. Van oudsher verzorgen we onder andere busvervoer voor scholen, bedrijven en verenigingen en organiseren we concertvervoer. Samen met TCR Tours hebben we een wagenpark van 30 touringcars. Als ik de planning van Sickman meer en meer uit handen kan geven aan de nieuwe planner bij TCR Tours en mee kan liften op de capaciteit, kennis en kunde van hun commerciële team, geeft dat mij de ruimte actiever de bedrijvenmarkt op te gaan. Daar liggen kansen en mijn grootste uitdaging de komende tijd.

Eigen bus

Ik rolde in 2009 voor de lol in deze sector. Ik was geslaagd op het HBO. Ik organiseerde concertreizen en evenementen in Vriezenveen met bevriende ondernemers. Voor de concertreizen moest ik uiteraard telkens een bus huren. Dat kon efficiënter vond ik. Ik haalde mijn busrijbewijs en tikte een tweedehands bus op de kop. Die bouwde ik met behulp van veel vrienden om tot VIP touringcar. Hij is een paar jaar mijn bron van inkomsten geweest, maar was in 2014 helaas helemaal ‘op’. Ondanks de zware weekenden en korte nachten was het een machtig mooie tijd, die ik voor geen goud had willen missen. Ik ben een ervaring rijker, maar de bus heeft te kort gereden om er echt geld aan te verdienen. Een jaar werkte ik op kantoor bij een schoonmaakbedrijf, toen ik in 2016 besloot Alwin Sickman te benaderen. In november 2016 kon ik daar beginnen. Niet in de bus, maar op kantoor. Passend bij mijn ambitie om door te groeien bij een vervoersbedrijf. Maar aan het doorgroeien zat een plafond bij Sickman. De overname door het grotere TCR bood mij in dat opzicht nieuw perspectief.

Chauffeurs maken het verschil

Dat ik zelf chauffeur ben geweest, komt van pas in mijn dagelijkse werk. In de planning, praktische oplossingen en offertes aan klanten. Zo efficiënt mogelijk rijden en tegelijk de reis voor de klant bijzonder maken. Je kunt een wereld winnen door de juiste chauffeur op de juiste rit te plannen. Hij of zij maakt het verschil en bepaalt of klanten wel of niet bij je terugkomen met vervolgopdrachten. De kracht van de chauffeur zien we ook terug in ons klanttevredenheidsonderzoek. Zij krijgen de complimenten. We zijn trots op de dikke 9 die we krijgen! Het is belangrijk dat de chauffeur niet alleen weet waar hij veilig en snel naartoe moet rijden, maar ook dat hij zich verdiept in de bestemming. Zich inleeft in het gezelschap en aanvoelt wat past. Interactie op zijn tijd, een grap, de muziek een tandje harder! TCR Tours belooft gastheerschap op wielen. Dat is ook voor Sickman een mooie uitdaging voor chauffeurs en daarin kunnen we ze opleiden. Ik zie daar, als mijn agenda het toe gaat laten, wel een rol voor mezelf weggelegd.

Mijn werkdag

Elke dag is anders. Rijd ik ’s ochtends naar Vroomshoop dan weet ik nog niet wat er op mijn pad komt. En die onvoorspelbaarheid vind ik heerlijk. Ik zit vaak in mijn eentje op kantoor, maar er is meer dan genoeg te doen. Ik doe alle klantcontacten en bovendien is het er een komen en gaan van chauffeurs. Verlegen om sociale contacten zit ik dus niet. Ik ben de vliegende keep bij Sickman: bellen, plannen, de boer op, bussen checken en in nood een rit overnemen. Hoewel we sinds 2019 natuurlijk deel uitmaken van de TCR Groep, is Sickman in Vroomshoop redelijk op zichzelf. Ik bestier het kantoor in mijn eentje, maar ook de chauffeurs hebben relatief veel eigen verantwoordelijkheid. Daarbij gaat het vooral om het schoonhouden en onderhouden van de bussen.

Veel meer dan vervoer alleen

Samen hebben Sickman en TCR een heel groot gebied met klanten, maar we genieten beide bekendheid in onze eigen regio’s. Dat is wel een belangrijke reden om elk onze identiteit te behouden. We kunnen elkaar versterken in ons aanbod voor het bedrijfsleven. Voor bedrijfsuitjes, excursies en netwerkdagen moeten de regio’s ons kennen. We doen veel meer dan vervoer alleen. Nemen de complete organisatie uit handen inclusief uitdagende programma’s, excursies, een natje en een droogje onderweg. Samen zijn we actief in verschillende zakelijke netwerken en ondernemersclubs, daar zit potentie in. Daar moeten we niet alleen zijn, maar ook duidelijk maken wat we kunnen en dat we dat doen met een enorme drive. We hebben een gezonde omvang nu en kunnen slimme combinaties maken, waardoor we geen klant ‘nee’ hoeven te verkopen, zolang er maar een link is met groepsvervoer.

Vakmanschap

Beide vervoerders zijn familiebedrijven. Dat is wel een argument geweest voor Sickman om aan TCR te verkopen. De mentaliteit is vergelijkbaar: nuchter, gemoedelijk, met aandacht voor elkaar. Zowel Sickman als TCR doen hun best het werk voor de chauffeurs zo prettig mogelijk te maken, naar ze te luisteren en ze een podium te geven in communicatie. Juist omdat zij het verschil maken. Groot voordeel is dat je als chauffeur op veel plekken komt en mensen een geweldige ervaring kunt bezorgen. Op zijn tijd een meerdaagse reis naar het buitenland is geweldig. Of een heel omvangrijke opdracht. Zo vervoerden we laatst op 1 dag maar liefst 1.500 studenten van het Alfa College van en naar verschillende vestigingen in Groningen, Hoogeveen, Hardenberg. Een logistieke uitdaging die we met de inzet van 19 bussen van TCR en Sickman realiseerden.

Tijd tekort

Ook buiten het werk leid ik een druk leven. Tot voor kort was ik voorzitter van de supportersvereniging van FC Twente in Vriezenveen en Geesteren die ik in 2004 oprichtte. Natuurlijk blijf ik de club aanmoedigen bij thuiswedstrijden. Ook sta ik graag langs de lijn staan bij mijn lokale voetbalclub DOS’37. Ik speel wekelijks een pot tennis en zou nog wat meer willen mountainbiken. Ik zit bij de Raad van Elf en ben actief carnavalsvierder. Vorig jaar verhuisden we naar een nieuw huis in De Pollen. Er is een tweede kindje op komst. Ook mijn vriendin is veel op pad voor werk en sport. Je wilt eens tijd voor elkaar maken. Het is passen en meten. Waar je mij voor wakker kunt maken? Gezien het drukke schema liever niet, maar als je het doet voor een goede finale in sport. Welke sport is me om het even! Een levensmotto heb ik niet. Ja, doe maar normaal.  Als je in De Pollen woont is dat je motto.


Heeft u binnenkort een bedrijfsuitje of jubileumtrip op de planning? Bel mij, ik denk graag met u mee!

Terug naar alle berichten