11-03-2020

Schoon Vervoer

In gesprek met Jan Leerkotte
img

TCR Tours is dienstverlener. Continu willen we onze diensten verfijnen. Nog beter inspelen op wat klanten van ons willen en op ontwikkelingen in de branche. We dagen alle medewerkers uit hun werk goed, met trots en passie te doen. We maakten klantbeloften om te duiden waar we goed en onderscheidend in zijn, om klanten bewust voor TCR Tours te laten kiezen, ze uit te dagen ons feedback te geven en ambassadeurs te worden.


Onze vierde belofte is ‘Schoon vervoer’

Wij komen in een schone bus voorrijden en doen er alles aan om ook de binnenruimte opgeruimd, fris en schoon te houden. Tijdens de rit delen we die verantwoordelijkheid met jou. Bij thuiskomst gaan wij aan de slag. Busvervoer is ook groen, een andere betekenis van schoon. Een bus heeft per passagier de laagste CO2-uitstoot van alle vormen van personenvervoer en helpt files beperken. Onze bussen voldoen aan strenge milieueisen en de chauffeurs rijden zo zuinig mogelijk.

In gesprek met Jan Leerkotte

Ik ben alweer vier jaar touringcarchauffeur en daarnaast onderhoudsmedewerker in de garage van TCR Tours. Tot die tijd had ik een eigen autohandel in Duitsland. Ongepland moest ik daarmee stoppen. Terug in Nederland besloot ik in loondienst te gaan. Voor inkomen nu, maar ook voor pensioen later. De liefde voor vervoersmiddelen is er altijd al. Het chauffeursvak past me wel. Ik ga fluitend naar mijn werk en ben graag onderweg met verschillende groepen mensen.

Wat betekent schoon vervoer voor jou?

TCR Tours heeft flink geïnvesteerd in nieuwe bussen met Euro 6 motoren. Deze produceren veel minder broeikasgassen, stikstofoxiden en fijnstof ten opzichte van reguliere motoren. Een goede zaak! Wat ik persoonlijk ook belangrijk vind, is dat de bussen schoon zijn, van binnen en van buiten. Dat gasten instappen en zeggen: ‘wat glimt die bus en wat ruikt het lekker fris!’. Een schone bus is de verantwoordelijkheid van de chauffeur. Belangrijk voor onze planning om daar rekening mee te houden. Je bent zo een dik uur bezig om die bus weer goed schoon te krijgen. De ene chauffeur doet het beter dan de andere. Het is niet altijd leuk werk. Zeker niet na een lange tour. Maar nu we onze klanten ‘schoon vervoer’ beloven, moeten we dat met elkaar waarmaken!

Dragen de gasten ook bij aan schoon vervoer?

Er hangen altijd afvalzakjes. Die worden netjes gebruikt. Tijdens schoolreisjes roep ik het nog wel eens om of vraag ik de leerkrachten even mee te helpen. Iedereen heeft baat bij een schone bus. Bij de oudere gezelschappen gaat dat eigenlijk wel vanzelf.

Wat maakt het werken bij TCR leuk?

We hebben een leuke groep collega’s. Collega’s op de weg en op kantoor. We vormen een platte organisatie met lekker korte lijnen. We werken oplossingsgericht. Heb je problemen onderweg, dan kunnen we snel schakelen. Een klein defect fiks ik zelf wel, maar als er meer aan de hand is zetten we alles op alles om onze gasten veilig en snel op hun bestemming te krijgen.

Waar krijg jij energie van?

Van mijn twee kleinkinderen! Ze zijn nog heel klein. De oudste is twee jaar en al gek op bussen. Hij heeft een shirt van TCR en die draagt hij met trots.

Waarover kun jij je opwinden?

Over het schoonmaken van de bussen. Dat gebeurt in mijn ogen nog niet altijd secuur genoeg. Of dat ligt aan de chauffeur of aan een te krappe planning, laat ik in het midden. Ik zet dit steevast op de agenda in vergaderingen. Collega’s zullen wel denken: “daar heb je hem weer”. Schoonmaken is natuurlijk een noodzakelijk kwaad, maar je hebt wel eer van je werk. Met een glimmende bus beginnen we goed aan een nieuwe dag op de weg. Het is belangrijk dat de directie en de afdeling planning collega’s bewust maken van de noodzaak en stimuleren dit samen op te pakken. Met commitment, tijd en capaciteit en steekproefsgewijs een check.

Hoe beoordelen jullie klanten ‘schoon vervoer’?

Via klantenvertellen.nl vragen we klanten om feedback. Op schoon vervoer scoren we gemiddeld een 9. Chauffeurs ontvangen ook met regelmaat complimenten. Die spelen de collega’s van het commerciële team altijd netjes naar ons door. Fijn dat klanten ons werk positief waarderen. Daar ben ik trots op. Een paar citaten:

“De bus was nieuw, schoon en zoals omschreven op de site”

“Super chauffeur”

“Goede zitplaatsen en een prima chauffeur”

“Enthousiaste chauffeur”

Wat vind jij van het wagenpark van TCR Tours?

Dat is erg goed. We hebben mooie en schone bussen, waar ik met veel plezier in rijd. Er is volop aandacht voor onderhoud. Klein onderhoud doe ik zelf. Dan helpt mijn achtergrond in de autohandel en een beetje technisch inzicht. Groot onderhoud besteden we uit. Steeds meer is geautomatiseerd en computergestuurd.

Valt een zuinige rijstijl ook onder schoon vervoer?

De zogenaamde Code 95 op het rijbewijs geeft aan of een chauffeur vakbekwaam is. Elke vijf jaar zijn we verplicht 35 uur bijscholing te volgen. We kunnen kiezen uit een hele lijst trainingen en opleidingen. Het Nieuwe Rijden is zo’n training. Je gaat dan de weg op en moet zo zuinig mogelijk rijden met een instructeur. Als je terugkomt, krijg je terugkoppeling en ervaar je dat je nooit te oud bent om te leren. Eerlijkheid gebiedt te zeggen: zuinig en comfortabel rijden is voor mij een aandachtspunt. Ik rijd weleens gehaast, omdat ik ook waarde hecht aan op tijd zijn.

Welk gezelschap heeft jouw voorkeur?

Ik houd ervan met mensen in contact te zijn. Schoolreizen en werkweken vind ik leuk. Ik word veel ingepland op ritten voor Landstede. Ik vervoerde medewerkers van automaterialenhandel Euromaster, omdat ik zelf uit die markt kom. Dan heb je meteen gesprekstof. Ik ben minder geschikt voor concertreizen. Het feest gaat dan vaak door in de bus. Gasten zijn luidruchtig en nuttigen de nodige drankjes. Je komt laat thuis. Gelukkig zijn er collega’s die deze ritten juist geweldig vinden. Waar mogelijk koppelen we de juiste chauffeur aan de juiste rit.

Maak je contact met je gasten?

Ja, ik houd er wel van een praatje te maken als het past. Lekker Hollands over het weer bijvoorbeeld. Ik probeer me in te leven in het gezelschap en de bestemming. Ben ik er al eens geweest, kan ik er iets over vertellen? Soms ga ik mee op excursie. Ik wacht altijd even af, maar vaak hoor ik: “Jan, kom erbij, lekker een bakje koffie met gebak”.


Terug naar alle berichten